2 stycznia 2014

Estoński kringel na dobry początek roku/Estonian kringel for a good start of the year



Każdy zaczynający się rok jest jak nowy start. Tak, jakbyśmy oddzielali poprzedni wielką krechą. To czas podsumowań, czego dokonaliśmy, co się nie powiodło. To czas postanowień, czego chcemy na najbliższy rok. U mnie ten rok zaczyna się od kolejnej przeprowadzki. Zaczynamy nowe życie, w nowym miejscu, tworząc nasze małe gniazdko. To dobry początek :)

Kiedy znalazłam ten przepis, od razu wiedziałam, że muszę go wypróbować. Tu, teraz, już! Zaczęłam więc przygotowywać ciasto po pracy, pewnego zimowego wieczoru. Na zewnątrz było ciemno i ponuro. Ot, jeden z wielu zimowych, polskich wieczorów. Zanurzyłam ręce w cieście i magia zaczęła działać. Rytuał gniecenia ciasta działa na mnie terapeutycznie. Uwielbiam, kiedy ciepłe ciasto przelewa się między palcami. A później nieśmiało podglądam, jak rośnie. Wstawiam je do nagrzanego pieca i po kilku chwilach otula mnie mgiełka słodkiego i lekko mdlącego zapachu cynamonu. Czuję się bezpiecznie. Wiem, że jestem w domu. 

Kiedy wyjęłam to ciasto z pieca, Monsieur T. od razu przybiegł, wiedziony niebiańskim zapachem. Tak mu to smakowało, że na drugi dzień, ku własnej uciesze, znów zanurzyłam ręce w ciepłym cieście :)

  

Kringel
(przepis pochodzi z bloga White Plate; lekko zmodyfikowany)


Ciasto

Składniki

20 g świeżych drożdży
1/4 szklanki ciepłej wody
170 g masła
3/4 płaskiej łyżeczki soli
3/4 szklanki mleka
570-580 g mąki
3 łyżki cukru
1 jajko

Nadzienie

1/2 szklanki cukru
1/2 łyżki cynamonu
4 łyżki masła, roztopionego i ostudzonego

Ponadto

1 łyżka roztopionego masła do posmarowania ciasta przed pieczeniem
cukier do posypania


Przygotować zaczyn. Drożdże rozkruszyć do miseczki i dodać 1 łyżeczkę cukru oraz ¼ szklanki ciepłego mleka. Odstawić na 15 min. aż drożdże zaczną pracować i rosnąć. Roztopić masło, dodać resztę mleka. Lekko przestudzić. Wymieszać mąkę, cukier, sól, wodę, drożdże oraz masło z mlekiem. Zagnieść ciasto aż będzie gładkie i elastyczne. Włożyć do naoliwionej miski, przykryć ściereczką i odstawić na ok. 2 h do wyrośnięcia.

Cynamon wymieszać z cukrem. Piekarnik nagrzać do 200oC.Wyrośnięte ciasto rozwałkować na prostokąt. Wysmarować masłem i posypać cynamonem z cukrem. Zwinąć wzdłuż dłuższej krawędzi jak roladę. Przekroić na połowę, zachowując ok. 5 cm ciasta na górze. Następnie przekładać jak warkocz, tak aby część z nadzieniem znajdowała się na górze. Następnie złączyć obydwa końce, tworząc wieniec. Odstawić do wyrośnięcia na 30-40 min.

Przygotować łyżkę masła do wysmarowania ciasta. Wyrośnięte ciasto posmarować masłem, posypać cukrem. Piec ok. 30 min. lub do momentu aż kringel nabierze złotego koloru.

Smacznego!




1 komentarz: